lørdag 15. juni 2013

Hva vil det egentlig si å være en god mamma?

Jeg har jo innsett at man må gi slipp på noen av sine gode planer for foreldrerollen.

Tanken var liksom god, men ikke heeelt gjennomførbar. Jeg tror kanskje ikke den perfekte forelder fins. Men jeg er ganske sikker på at de aller fleste av oss er mer enn god nok for egne barn. Selv om det ikke alltid føles sånn.

Jeg som mamma og kronisk syk, føler ofte jeg ikke strekker helt til. Men så ser jeg på guttene mine. De er sunne og friske. Og vi nominerer dem til priser for verdens vakreste smil og mest smittende latter utallige ganger om dagen. Det er klart de har det bra! Så noe må jeg gjøre rett, på tross av disse visjonene mine som sprakk rimelig kjapt etter jeg ble mamma.

I tillegg til at jeg ikke skulle gi barna mine godteri og ikke la de se på TV, så hadde jeg store planer om å lage hjemmelaget babymat! Det er jo haugevis av blogger og artikler rundt om, det er DET som gjelder! Og det skulle jeg og gjøre! Sunt, godt og rimelig! Verste er at jeg laget det også, for et år siden... Det ligger fortsatt i fryseren!!

 Det var den ene gangen jeg laget babymaten selv...

Jeg har innsett at kjøpt babymat faktisk ikke er så ille. Det er kjempestrenge regler for hvordan babymaten lages, og ikke minst for hvilke ingredienser som for lov å være oppi der. Ja da, det er en skikkelig graut, men gutta mine har vært mer enn fornøyde med det. Og da har jeg brukt det jeg skulle ha til overs av energi på Olav og Herman istedet for på kjøkkenet. 

Ikke ser det ryddig ut her heller, og ikke er det rent. Istedet for å vaske gulv og rydde leker så orker jeg kanskje å ta med gutta på en tur på lekeplassen, jeg tror ikke gutta mine bryr seg om de får litt møkk på knærne av å krabbe rundt her inne. De krabber ihvertfall mer enn gjerne rundt i sand og jord ute må vite. Herman tok seg til og med et lite bad i en sølepytt her om dagen. Ikke helt frivillig, men det er sånt som skjer når man er ute og løper, og glemmer å stoppe.





 Har jeg sagt at jeg elsker å være mamma?









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar