søndag 15. mai 2011

Biff Bourguignon

I går hadde vi mamma, pappa og ene broren min på besøk, og jeg prøvde meg på en ny rett. Har smakt den før, så visste det var godt. Det er vel en ganske kjent fransk rett. Enkelt å lage, men litt tidkrevende da det skal stå og koke lenge.

Til ca. 6 personer

1 ss olje
1 ss smør

200g bacon i terninger

1,2 kg grytekjøtt (jeg brukte bankekjøtt)

3 løk

2 laubærblad

3 fedd hvitløk finhakket

3 gulerøtter delt i biter på 3-4 cm

2 selleristenger delt i biter på 3-4 cm

400 g sjampinjong

1 liten pk tomatpure

1 flaske rødvin

20 sjalottløk hele

Salt og nykvernet pepper

Stek bacon i olje og smør på svak varme i en stor gryte. Ta baconet ut av pannen, men la mesteparten av fettet bli igjen.

Skru opp varmen. Brun kjøttet i flere omganger i baconfettet. Legg til side etter hvert som det blir ferdig.

Skru ned varmen igjen. Ha i løk og laubærblad og stek på lav varme til løken blir blank (ca 8-10 min) Tilsett hvitløk, rør rundt og stek videre i et par minutters tid.

Tilsett gulrøtter og selleristang, rødvin og brunet kjøtt. Kok opp og la småkoke på veldig svak varme i 2 timer.

Skrell småløkene. Brun dem raskt i en stekepanne, ha dem i gryten og la småkoke en halvtimes tid til.


Serveres med poteter til

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar