søndag 6. februar 2011

Red velvet kake

I dag har jeg prøvd meg på en ny kake. Jeg har jo vært så optimist at jeg har planer om å lage bryllupskaka selv... jadda... Jeg har aldri trukket marsipankaker før, og ihvertfall ikke pyntet det, så her må det myyye øving til. I morgen tenkte jeg ha med kake på jobben, vi har med kake når vi har bursdag, men siden jeg har bursdag når det er ferie så har jeg med etter ferien... etter juleferien... Jo, jeg er litt sent ute... MEN i fjor kom jeg med kake først i november, så jeg har fremgang ihvertfall. Jeg har bakt kaken Red velvet for første gang. Har lenge syntes den har hørtes så god ut, men verken smakt eller laget den før, så syntes det var på tide. Og det er en kake som er fin å trekke med marsipan, dermed var den perfekt for utprøving av dette. Det var en veldig god kake, ja for vi fikk prøvesmakt litt, jeg sørget for å lage noen muffins og. Ellers vet jeg om en som hadde blitt skuffet her hjemme. Kake kan ikke lages her i huset uten at Kristian får smake :P Og han ble jo ekstra fornøyd når det ble masse marsipan til overs.

Jeg er greit fornøyd med resultatet, men jeg ser jeg har langt igjen før det blir noen tre etasjers bryllupskakebaker av meg. Godt jeg har 6 mnd på meg å øve
. Oi, det er nøyaktig seks mnd i dag faktisk!

Uansett, her er min oppskrift:

Red Velvet
  • 5 dl sukker
  • 4 egg
  • 7 dl mel
  • 2 ts.natron
  • 1ts.salt
  • 3 ss kakao
  • 3 ts vaniljesukker
  • 2 ss hvit vinneddik/vanlig eddik
  • 200 g smeltet smør
  • 5 dl Kefir
  • 2 ss wilton rød matfarge (vanlig konditorfarge går og, men da ville jeg hatt oppi mer da fargen ikke er like sterk)
Egg og sukker piskes godt før tørt og vått blandes oppi. Stekes på 175 grader i ca. 40 min

Glasur

  • 3 pk Philadelphia ost
  • 200 g smør
  • 500 g melis
  • 1 ts vaniljesukker
Romtemperert smør og melis blandes godt før vaniljesukker og philadelfia ost blandes sammen. Del kaken i 3 deler og ha glasur mellom lagene og oppå kaken.

6 kommentarer:

  1. Øvelse gjør mester vet du...
    Fin ble den. Lykke til videre.

    SvarSlett
  2. Det er sant Heidi. Det er bare det at man skal jo gjerne passe inn i brudekjolen også, og da er det ikke særlig lurt å øve seg alt for mye slik at vi har kaker stående til en hver tid. Men da er det jo kjekt å kunne ta med kaken på jobben :P

    SvarSlett
  3. Den kaken skulle vi gjerne ha smakt! Håper du kan bake en i mars, så kommer vi!

    SvarSlett
  4. Det kan godt hende jeg må bake den flere ganger ja, for trenger å øve meg på å trekke marsipanlokk og pynte med marsipan, så da er dere velkommen på prøvesmaking vet dere. Og uansett får dere jo sjans til å smake den i august :)

    SvarSlett
  5. Hei:)

    Er det ikke sånn at bruden ikke skal lage bryllupskaken ?for det er visst veldig fy fy.. mener jeg har lest det et sted.

    SvarSlett
  6. Det har ikke jeg hørt noe om før faktisk, men har man lyst har man lov, har jeg hørt ;)

    SvarSlett