søndag 30. januar 2011

Deilige søndag

I dag har Ibsen og jeg vært ute og gått tur i finværet. Det vil si, Ibsen har vel bare gått halve turen, resten bar jeg han. Tror han syns det er litt kaldt og muligens litt kjedelig å gå i bånd, så da får jeg være litt hjelpsom. Men han koser seg ute, og så er det så fint å få hilse på andre mennesker og dyr.

Og i mens vi var ute og gikk sto ribba i ovnen, så nå er det snart klart for deilig ribbemiddag her. Siden det ikke er jul lenger, får jeg lov av Kristian å gjøre en litt ny vri utenfor tradisjonene. Så denne ribba blir ala Hellstrøm, stekt med hvitløk og sjalottløk. Jeg har laget det før, og det smaker kjempegodt. Steker ribba på vanlige måten, med svoren ned, fyller vann til det dekker svoren og har oppi noen fedd hvitløk med skall og noen sjalottløk i stekeformen. Steker det i en time på 180 grader. så snur jeg ribba, ruter svoren (da er nemlig svoren veldig lett å rute) og steker i en time til. Så skal den steke i en halvtime til mens jeg øser over sjyen så ofte jeg orker. Sausen lager jeg som en brun saus av sjy og hvitløk og løk som jeg klemmer gjennom en sil. NAM! Nå gleder jeg meg til middag :D

2 kommentarer:

  1. Så godt :) Så den juleepisoden med Hellstrøm og må si den ribba så veldig god ut.

    SvarSlett
  2. Det smakte kjempegodt Karen. Men Kristian sa han måtte venne seg til smaken. Han var ikke veldig vant til ribbe med hvitløkssmak :P

    SvarSlett