lørdag 11. desember 2010

Julemiddag

Min kjære feirer jul hos min familie i år, og vi har kalkun på julaften. Siden han er vant til ribbe så lager jeg hans julemiddag i morgen istedet. Da inviterer vi familien hit og koser oss med ribbe, medisterkaker og sosisser. Og i år prøver jeg meg også på hjemmelaget surkål. Jeg har nemlig hørt at det skal være SÅ mye bedre enn den du kjøper på butikken. Jeg laget den i stad, og må si jeg ble litt skuffet over hvor likt det var. Så det spørs om jeg ikke kommer til å fortsette med å kjøpe surkålen istedet altså. Uansett, her er oppskriften jeg brukte:

1,5 kg hodekål
3 grønne epler
1 pose karve (ca 3 ts)
6 dl vann
1 buljongterning
1 ts salt
1 ss eddik 7%
2 ss hvitvinseddik
2 ss sukker

Jeg delte kålen i 6 båter, fjernet stilken og skar i tynne skiver. Eplene skrelte jeg og delte i tynne båter, og så la jeg kål, epler, karve og salt lagvis i en stor gryte, helte over buljong oppløst i 6 dl vann og lot det koke i ca. 60 min. Når dette var kokt ferdig tok jeg gryta av ovnen, rørte sammen eddik og sukker og blandet dette oppi gryta. Det så akkurat ut som kjøpekål, og smakte også veldig likt. Det fine med surkålen er at den fint kan fryses ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar