lørdag 22. juni 2013

Barn i bil

Dette ER så viktig!! At det kan ikke bli sagt ofte nok, av mange nok personer. Så jeg hiver meg på og skriver om det jeg og!



Barn opp til 9kg SKAL sitte bakovervendt, det er påbudt. Men etter dette er det kun anbefalt. Dermed er det mange som snur barna forover alt for tidlig. Det er anbefalt at barna sitter bakovervendt ihvertfall til de er 4 år. Her skal de sitte bakover minst til konfirmasjonsalder tenkte jeg!! Helst til de skal kjøre selv, da får de lov til å sitte forover.


Jeg hører om flere som har barn som blir bilsyke, eller at de får bøyde knær. Er ikke det en liten pris å betale for å sikre barna best mulig? Gi de heller bilsyketabletter enn å snu de forover for tidlig. Og bøyde knær har de ikke vondt av. De er mye mer mobile enn oss stive gamle..

Jeg tør ikke å snu de før fire år selv, om jeg så må sitte i midten og holde en spypose i hver hånd. Jeg hører på ekspertene, for jeg vet at om jeg velger å gjøre noe annet, og om noe da skulle skje, så ville ikke jeg kunne leve med at jeg tok det valget... At det kanskje var min feil. Nei sånt orker jeg ikke tenke på en gang. Men de skal ihvertfall sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig!

Hva Trygg Trafikk skriver om sikring av barn kan du lese HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar