søndag 13. februar 2011

Marsipankake

Da har jeg med flere fått smakt kaka, og den er veldig godkjent. Så her kommer oppskriften:

Bentes marsipankake

Nøttebunn

5 eggehvitter
200g malte hasselnøtter
200g melis


Eggehvittene piskes stive, malte hasselnøtter og melis blandes før dette blandes forsiktig med eggehvittene. Ha i en rundt 26cm form. Stekes midt i ovnen på 160 grader i ca. en halv time


Sukkerbrød
4 egg

3 dl sukker

3 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1 dl kokende vann


Egg og sukker piskes til eggedosis (ca 20 min), vend forsiktig i mel og bakepulver og tilsett det kokende vannet til slutt. Ha i en rund 26 cm form, og stekes midt i ovnen i ca. 35 min på 180 grader.

Fyll
3 dl piano vaniljekrem
ca. 5 dl kremfløte
Bringebærsyltetøy
Appelsinjuice

500g marsipan til lokk og evt. pynt

Når bunnene er avkjølt kan kaken settes sammen. Nøttebunnen nederst, så to lag med sukkerbrød. Lagene dynkes litt med appelsinjuice. Over nøttebunnen la jeg et godt lag med vaniljekrem, og mellom sukkerbrødet la jeg et lag med bringebærsyltetøy og et lag med krem blandet med bringebærsyltetøy. Til slutt dekkes kaken med et tynt lag med krem før marsipanlokket legges på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar