søndag 5. september 2010

Osso Buco

Jeg har så mye mat lagret i fryseren og trenger plass til å lagre ny mat, så derfor gjennomgikk jeg den for å finne ut hva vi skulle ha til søndagsmiddag. Fant fårikålkjøtt fra i fjor, og det var jo på tide å få brukt opp nå som det er årets fårikålkjøtt på vei i butikkene. Men jeg hadde ikke så lyst på fårikål, så jeg søkte på nettet etter oppskrift. Og da kom jeg over en italiensk rett som egentlig brukes med kalvekjøtt, men det skulle gå fint å bruke fårekjøtt og. Og det ble veldig godt! Men neste gang skal jeg lage det med kjøtt uten bein, er jo så styr å renske kjøttet :P

Osso Buco med lam til 4 personer

1kg fårikålkjøtt
2 løk
4 hvitløksfedd

1 sellerirot
5-6 gulerøtter
olivenolje
2 bokser hermetiske tomater
timian
persille
salt
pepper
saft fra 1,5 sitron

Gremolata: hakket hvitløk revet sitronskall hakket persille blandes sammen rett før servering

Risotto
:
Surr ris, safran og finhakket løk i olje eller smør. Spe med hvitvin og buljong/kraft i små porsjoner, la det koke inn mellom hver speeing. Rør inn revet parmesan i den ferdigkokte risen.


Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, timian, hakket persille litt salt og pepper, og kok opp.

I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. Kok under lokk i ca. 2 timer.

Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i friskpresset sitron.

Server med gremolata og risotto.


2 kommentarer:

  1. Det så bra godt ut, så det skal jeg prøve også. :) Elsker lam. <3

    SvarSlett
  2. Det var kjempegodt! Men neste gang jeg lager det skal jeg lage det med lammekjøtt uten bein. Blir så mye styr å rense kjøttet etterpå :P

    SvarSlett