lørdag 28. august 2010

Husmor Bente

Jeg plukket blåbær på hytta forrige høst, og har hatt de i fryseren siden. Jeg har hatt planer om å lage blåbærmuffins lenge, men det tok jammen meg sin tid. Men i dag fikk jeg sånn muffinsbrett i silikon i posten, så da tenkte jeg det var på tide. Samlet litt forskjellige oppskrifter og laget noe jeg tenkte ville smake godt, og jammen ble de ikke gode, det er kjæresten og jeg skjønt enige om.

30 st blåbærmuffins:

300g romtemperert meierismør

300g sukker (gjerne brunt)

350g hvetemel

2ts bakepulver

6 egg

2ts vaniljesukker

1,5 dl melk

Blåbær


Glasur

150g romtemperert smør

250g melis

1ts vaniljesukker

1ts varmt vann

Konditorfarge (jeg brukte blå, det er jo blåbær tross alt ;) )


Stekes på nederste rille i 200 grader i 15-20 min

Rør smør og sukker hvitt, tilsett egg og melk, bland i det tørre og blåbær. Du kan selvfølgelig ha i andre bær eller hakket sjokolade. Settes med skje i muffinsformer.

Glasur: Smør og melis røres luftig og kremet med mikser. Tilsett vaniljesukker og vann og rør litt til. Bland med ønsket konditorfarge og pynt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar