torsdag 9. desember 2010

Juleforberedelser

I dag har jeg pyntet pepperkaker med melis. Melisglasuren lager jeg ved at jeg blander eggehviter med melis til passe tykkelse, og så tilsetter jeg konditorfarge. Eggehvitene gjør slik at glasuren blir stiv når den tørker.

Jeg har også prøvd å lage Sarah Bernhard for første gang. Har bare smakt det på bakeri tidligere, men de ble kjempegode! Og ikke var de så vanskelige å lage heller. Bunnen skal man jo egentlig lage selv, men siden jeg ikke har mulighet for å male mandler så kjøpte jeg kransekakedeig som jeg kjevlet og stakk ut og stekte. Men her er den egentlige oppskriften:

6 dl melis
6 eggehviter
400 g mandler

Sjokoladekrem:
400 g smør
4 dl melis
6 eggeplommer
200 g mørk kokesjokolade

Glasur:
300 g mørk kokesjokolade
4-5 ss delfiafett

Visp eggehvitene stive
Bland i melis og malte mandler
Sett røren med to teskjeer på bakepapirkledt plate med god avstand i mellom, da kakene flyter litt ut.
Stekes midt i ovnen ved 175 grader i ca. 10 min.

Bunnene avkjøles litt før de tas av med en skarp kniv. Legg bunnene på et brett

Bland romtemperert smør, melis og eggeplommer til en smidig krem
Rør i smeltet sjokolade
Ha kremen i en sprøytepose med bred tyll og tagger
Sprøyt fyllet i en topp på hver kakebunn
Sett kakene kaldt til fyllet er helt stivt
Smelt sjokolade og tilsett delfiafettet
Dypp kakene i glasuren

Oppbevar kakene kjølig til de skal serveres


Kakene kan oppbevares i fryseren i 3 mnd

2 kommentarer:

  1. Uten tvil årets kuleste pepperkaker. Diggære!

    SvarSlett
  2. Haha takk takk :D Blir med en gang litt mer stas med farger på :P

    SvarSlett